Bra cykling

Martin Söderlund Ek för Lidingö CK på MTB och landsväg.

Keps Cup Täby Löttingekullen

leave a comment »

Äntligen Keps Cup – det var himla längesedan för min del (2016), alldeles för lång tid har gått.
För min del siktet inställt på att rulla igenom i lagom takt då jag knappt cyklat sedan september förra året och inte alls på den nivå jag varit van vid.

Stefan Ek, Per Kumlin och jag körde några uppvärmningsvarv då vi är rätt tidiga och nummerlapparna dröjer. Fin uppdaterad bana sedan senast, bra med höjdmetrar och en del utmanande utförslöpor när det är lerigt och blött tidigt på våren.

Många till start – över 100 st inklusive många undomar, både tjejer och killar. Det finns en framtid 🙂

Jag hamnar någonstans i mitten i min startgrupp (C för dagen) och i startbacken tar jag mig upp till fronten rätt omgående, peppar ungdomar på vägen och tar sedan sikte på B-klassåkarna. Efter något varv är jag ikapp några i B-klassen som kör hela 5 varv till skillnad från jag (3 varv), alltid kul att jaga lite ryggar.
Vid ett tillfälle är pulsen uppe på 102 %, jag ska nog uppdatera pulszonerna lite..

Allt som allt ett riktigt fint pass och nu har jag äntligen en ”hemmabana” att trampa runt på.

Superkul att se alla igen och tack för ett fint arrangemang, MTB Täby! Tack också för alla hejarop 🙂 På återseende!

Strava

Bilderna fria att använda, kreditera gärna Angelica eller länka bracykling.com 🙂

23 mars, 2024 at 15:34

Första gången i Rinkebyskogen i Danderyd

leave a comment »

Barnvakt! Då passade Angelica och jag på att leta upp nya MTB-spåret i Rinkebyskogen i Danderyd. Vi parkerade vid Enebybergs IP och tog oss sedan via sidan på de bortre fotbollsplanerna in i skogen. Rätt snart korsade vi svartskyltade MTB-leden och började följa den. Leden går motsols, bra att veta.

Det går också att starta vid Danderyds golfklubb. Kommer man med bil så kanske parkeringen delas med golfentusiaster. Annars rekommenderas så klart cykling som uppvärmning till leden (även om vi inte gjorde så just idag).

Lättåkt motlut vid Danderyds GK

Leden är rätt vänlig, med en del lite trixigare passager, som jag tycker är välkomna! Jämn i svårighetsgraden och knappt några backar. En hel del flyt och inte minst lätthittat – bra jobbat av Danderyds kommun med vänner som gjort detta möjligt!

Vi trampade runt två varv. Vi stötte på totalt tre personer som gick i MTB-spåret, inga problem.

Det här kommer bli vårt närmaste MTB-spår framöver, så här ska trampas och nötas 🙂

Strava

Finns en del fina features och skyltar, som här Loopen upp på en bergsknalle.
Tekniken sitter i för Angelica 🙂

27 augusti, 2022 at 21:21

Utför i Tänndalen Fjällcykelpark

leave a comment »

Efter lite scoutande bestämde jag och min svåger Ludwig för att prova på lite downhill i Tänndalen. För egen del första downhill för i år och även första passet på MTB på flera månader – klart ovanligt!

Efter lite onödig tid i uthyrningen (de verkar precis ha öppnat för säsongen) så kunde vi hämta ut våra förbokade liftkort och en rejäl endurocykel (Scott Genius-modell). Jag själv körde på min trotjänare Scott Spark modell 2015, heldämpad med 120 mm slag fram – vilket räcker utmärkt för lite snällare utförsåkning.

Vi noterar genast att det går väldigt snabbt att komma upp med liften, som tar 2 cyklar och dessutom är väderskyddad. Riktigt bra!

Tänndalen sommarkarta (2022)

Vi börjar med kanske vänligaste och mest centrala leden Fäbodflytet, graderad blå, och tar oss nerför den två gånger. Bra start. Rätt bra berms, en hel del hopp och bra rull. Några vallar som kunde ha byggts upp lite bättre.

Lite längre ner i Fäbodflytet kan du rulla på Popcorn eller Drömskogen (blåa), som båda har sin egen karaktär och tjusning. Jag kanske gillade båda dem mer än att åka bara Fäbodflytet hela vägen ner! Liten varning bara för Drömskogen som blir lite väl tvärkurvig i några partier och således ganska långsam, men avslutar desto bättre.

Fin cykelpark för de minsta

För den lite mer avancerade åkaren så finns röda Downdays med lite mer stökig stig, samt röda Rödräven med sina höga hopp – börja med dessa och hamna sedan på Fäbodflytet lite längre ner.

På andra sidan berget (åt höger/norr) finns långa, blåa Fjällflyt, där du får trampa en hel del – kanske onödigt mycket om du förväntar dig downhill och inte så mycket trampande/transportsträckor.. Leden börjar rätt plant uppe på bergstoppen, för att sedan ta dig nedåt med lite mer fart. Denna led har också två röda avstickare, Renen och Mardrömmen. Jag hade lite svårt att hitta rätt här uppe faktiskt, jag åkte fel mer än en gång – så läs skyltarna noga.

Nöjd med hyrd endurohoj

Långt ner på Fjällflyt finns även gröna Guldgruvan, som inte riktigt kändes färdiggrävd – med sina låga berms och en jättekonstig kurva. Kanske kul som variation någon enstaka gång om man åker på denna sida av berget några gånger.

Som vanligt finns även ett teknikområde (”Skills area”) och en liten flytstig (flow trail) för de mindre.

På det stora taget är en heldag för mycket i Tänndalen, 3 timmar på förmiddagen eller eftermiddagen räcker.

Undertecknad rätt nöjd med att cykla i en bike park igen!

Vi fick toppenväder, blandat sol från en strålande himmel till gråmulet och på slutet en regnskur. Klä dig rätt och ha med dig rätt plagg att sätta på om det blir svalt och blött.

Tänndalen plus:

• Lättåkt
  • Hoppvänligt
  • Riktigt bra lift
  • Inga köer
  • God lunchburgare
  • Schysst personal

Tänndalen minus:

• Behövs fler leder, gärna 1-2 riktigt bra som kan komplettera Fäbodflytet och känns dunder
  • Lite dåligt byggda leder – bättre vallar behövs och även bättre placering på en del hopp som var för nära kurvor

Vi säger tack till Tänndalen för denna gången!

8 juli, 2022 at 20:43

New Bike Day

leave a comment »

Efter idogt letande så har nya landsvägscykeln hittat hem och dessutom förberetts för riktig finåkning framöver.

Det tog lite tid, men tills slut kunde jag hitta en Giant TCR Advanced Pro ungefär som jag ville ha den – och framför allt – i lager!

Efter ytterligare lite tid så har jag fått cykeln som jag vill ha den – med lätta, fina aero och handbyggda carbonhjul från Zeds i UK, sedan även latexslang och tanwall Conti GP 5000. Även en kortare och lättare styrstam.

Du läste förresten rätt – i en era av tubeless även på landsväg så har jag valt latexslang. Mest av vana och att jag inte punkterat på latexslang och Conti-däck i Sverige på 10-11 års tid? Det är några tusen mil det.

Ser verkligen fram mot att prova cykeln nu när den blivit uppgraderad. Den var oväntat bra redan innan, men det här kan nog kännas riktigt fint!

26 april, 2022 at 18:38

Publicerat i Övrigt

Pang på i Högbo

leave a comment »

Till slut fick jag till lite fin åkning i Högbo! Ärligt talat så är jag just nu mer inne på roliga bike parks med flowstigar än renodlad XC, men renodlad XC är ju så sjukt kul det med, speciellt en sådan här magisk sommarkväll!

Lagom svalt i luften, sol, inga cyklister i spåren – bara att ösa på favoritstigarna Maja och Lollan. Jag cyklade även svarta Kemi, kanske aningens roligare nu än när jag cyklade den för första gången för några år sedan och inte visste hur svart ”svart” var.

Fin kväll på stökiga Kemi!

Det blev till och med PB på Maja och Kemi, lite konstigt då jag tappade kedjan tidigt på Maja och stannade till på Kemi för fotografering och även messade lite på en grusväg.. är det banorna som blivit mer lättåkta eller är det bara jag som trampat långsamt tidigare år? I kväll vred jag ur trasan lite åtminstone men jag har svårt att tänka mig att jag är i någon form. Får testa hemmabanorna snart och se vad som händer..

Högbo tycker jag nästan alltid levererar. Dagtid under sommaren kan det vara lite väl mycket cyklister på lederna närmast parkeringen, men ju längre bort och närmare svart man kommer, desto bättre. Bäst kanske ändå Högbo MTB-banan är (alltså MTB-loppet), men den har jag inte cyklat på länge nu. Blir nog dags att prova den igen 🙂

20 juli, 2021 at 20:03

Publicerat i MTB, Träning / Rundor

Downhill i nyöppnade Kungsberget!

leave a comment »

Det har varit i görningen i några år och till slut så har Kungsberget öppnat upp portarna till sin nya bike park, så att vi cyklister har något att göra på berget även sommartid.

Jag har varit förbi tidigare somrar för att kolla in leder och annat, men då har berget ekat tomt. Så desto roligare att se parkeringen och berget idag, i sin sommarskrud.

Liften Kungsåttan har byggts om för att kunna ta 4 cyklar på varannan liftstol. Lite kortare människor kan ha lite svårigheter att hänga upp cykeln i cykelstället bakpå liftstolen, det finns också givetvis personal som hjälper till på plats.

Du behöver inte sitta speciellt länge i liften förrän det är dags att kliva av. När du kliver av har du ett gäng blåa, röda och svarta leder till vänster, och rakt fram/höger har du två svarta leder till, som kräver att du cyklar uppför en kort bit för att komma till starten.

Kungsberget sommar.

Jag inleder dagen med längsta leden, som självklart heter Kungsleden. Den är graderad grön (mycket lätt). Andra graderingar är så klart blå (lätt), röd (medelsvår) och svart (svår). Gröna Kungsleden är flowig med enstaka möjligheter till hopp. Efter första biten utför till en korsning med en bro ovanför (där man kan ta en röd led i stället) planar det ut och du cyklar tvärs över berget, delvis nedför men också delvis uppför, innan sista långa nedfarten tillbaka till liften.

En bit ner på Kungsleden, kan du åka av för att ta blåa leden Nintendo, som du kan cykla hela vägen ner, eller vika av för att cykla lite roligare Yoshi på slutet.

Schysst att spana in lederna på vägen upp. 🙂

Således blir det en hel del åk på Kungsleden för att komma åt de andra lederna. För att variera kan du i stället cykla röda Velodromen direkt till vänster från liften. Velodromen ger efter en kort bit möjlighet att vika av för att ta en annan led. Jag skulle säga att Velodromen är snabbast av lederna på berget. Leden har så klart många (velodrom)kurvor och några få hopp. Det går verkligen att åka snabbt på den, vilket givetvis ger en till dimension till leden.

Av de tre blåa lederna, så var Blåbär tyvärr avstängd. Jag kikade på den ändå, och den är under uppbyggnad, med ofärdigt underlag.

Matlåda! Jag vågade inte chansa på att något hak skulle ha öppet så jag hade med mig eget krubb. Det finns faktiskt en öppen restaurang vid foten av berget samt ett café precis nedanför liften.

Av de svarta lederna provade jag enbart en, Kungsstigen, som går högst upp på berget. Den går på mestadels stig och har några få handbyggda sektioner och rejälare hopp. Den är stundtals brant utför med lite stökiga stenar och rötter att forcera. Jag klarade av att cykla den hela vägen ner, tills Kungsleden tog vid. För den tekniske XC-cyklisten så går det, och än lättare är det om du har dropper post eller helt enkelt sänkt sadeln. 🙂

De övriga svarta lederna har en hel del hopp och drop. Jag provade Slash en bit, men klev av inför ett drop och cyklade tillbaka uppför berget.

Det blir så klart inte många stopp i backen, så här är ett av få foton idag..

Favoritlederna är helt klart hela Kungsleden (utan avstickare) samt Velodromen.

Till kommande år lär Kungsberget bygga ut och det är välkommet.

Jämfört med annan downhill jag åkt (Lindvallen) så ger Kungsberget kortare leder, eftersom berget helt enkelt inte är så högt. Det finns mycket för familjer och småbarn (nedanför berget finns en mängd korta, gröna leder för de mindre eller nybörjare).

En heldag kanske blir lite tjatigt efter ett tag då det blir mycket av samma åk. Man kan välja att åka förmiddag eller eftermiddag med. Jag tycker också det var väldigt få hopp i lederna, flera något lättare hopp skulle vara välkommet. När jag ville tvätta cykeln så fanns det cykeltvätt, men inget vatten. Så Kungsberget har lite att jobba på där till en annan gång.

Vidare finns också några XC-leder att cykla, jag tog en avstickare till Blå berget och hamnade på Berget runt tillsammans med en britt på elcykel. Berget runt är en röd XC-led med lite småstök, kul variation!

Det blir klart fler gånger i Kungsberget Bike Park. 🙂

18 juli, 2021 at 18:16

Premiär för liftburen cykling

leave a comment »

Så är den premiären avklarad – liftburen cykling är inget jag (eller Angelica) provat tidigare, men skidorterna i Sverige började även att satsa på sommaraktiviteter för en sisådär 5 år sedan, och här är vi nu, där vart och vartannat berg, har en bike park med liftburen cykling.
Tyvärr missade vi att cykla utför i Ramundberget, men nu är vi i Lindvallen och här är man på sommaren för att cykla. Punkt. (Ok, det finns bra vandringar och annat med, men cykel är det som gäller här på sommaren.)

Lindvallen har 10 leder på sitt berg, lederna är graderade blåa (5 st), röda (4 st) och svarta (1 st) och liften är öppen 10-16 normalt sett. Jag tar förmiddagen och Angelica eftermiddagen, bestämmer vi.

Den enda bilden från min liftburna cykling.

Jag inleder med blåa åk så klart, för att värma upp. Jag cyklade uppför berget kvällen innan och tog mig nerför Pipeline (blå), en väldigt ringlande (och kul!) historia, så den kan vänta. I stället inleder jag med Herr Melin (blå) i två åk. Superskojig inledning med bra fart och lite stök och hopp, innan den går över i helt maskingrävda Easy Ride (blå). Första åket är det knappt någon kö till liften, men snart ringlar sig kön lång. F-n, tänker jag, men det går ändå rätt snabbt så är man på toppen av berget igen.

När jag värmt upp och vill ha lite mer fart och utmaningar, så testar jag att svänga av Herr Melin för att cykla Charter (röd) i stället. Den blir min favorit! Mycket mer hopp, fart och wallrides, samt mindre trängsel än de blå lederna 😉

Provade på att trampa uppför berget kvällen innan DH-åkning.. Ganska snäll klättring!

Efter bara 3 åk, så har tiden stuckit iväg och frun messar och frågar när jag kommer tillbaka för lunch. Bara 2 åk till, messar jag tillbaka och cyklar först Pipeline, som nästan är lite tråkig efter att ha provat på de andra lederna, och sedan bestämmer jag mig för att prova Hugin (röd), längst bort på berget.

Hugin börjar roligt, men övergår snabbt i riktigt stökig, stenig, rotig och hal, brant downhill på singletrack. Alltså, ordentligt tekniskt och inte alls det jag vill ha. Efter att ha tagit mig nerför en bit, tänker jag att det här ska inte bli mitt sista åk. Eftersom tiden är lite knapp, bestämmer jag mig för att ta mig upp igen samma väg i stället för ner och att ta liften igen..

Kön ringlade sig ganska lång framåt 11-snåret, det gick dock rätt snabbt ändå! Som snabbast 15 min från att ha avslutat en led, tills jag var uppe på toppen igen. Som långsammast drygt 25 min.

Med andan i halsgropen kommer jag ut på början av leden igen och cyklar tillbaka till liften, för att ta dagens favorit, Charter, igen. Nu är jag ju van och gasar på lite, vilket gör det hela ännu lite roligare. Jag avslutar med svarta Northshore-bygget längst ner och rullar med mersmak tillbaka till stugan för lunch och byte av cyklist.

Val av cykel, förresten. En heldämpad XC fungerar finfint, min Scott Spark modell 2015 var alltså kanon (har 120 mm fram, 100 mm bak), den har dessutom gamla Fox CTD-systemet (Climb/Trail/Descend) för dämpning, där jag alltså cyklade med Descend-läget hela tiden.
Hardtail fungerar om man rullar genom hoppen eller är en grym åkare. Äkta AM/trail-cykel eller downhill-cykel i all ära, men för de flesta ”normala” åkare (läs, XC-cyklister), så kommer man långt med en heldämpad XC på blåa och röda lederna här. Dropper post – nice to have. Jag har ingen sådan och sänkte sadeln kanske 5 mm från normalläget, det fungerade kanon!

Angelica och vår lillkille var rätt nöjda de med 🙂 Lillkillen är alltså 3,5 år och cyklar i större pump tracks och blåa leder obehindrat..

Har man en modern Garmin får man lite mer valuta vid sådan här åkning – det räknas nämligen antal hopp, hang time och längd på hoppen. Superkul för en statistikjunkie som jag! Lite statistik:

• 123 hopp fördelade på blott 5 åk
  • 354,2 m hopplängd totalt
  • 52,3 sek ”hang time” (alltså tid uppe i luften) totalt 🙂
Mitt längsta hopp 🙂 Obetydligt för omvärlden men nytt för mig!

Superskoj på det hela taget! Jag är dock lite besviken på att 3 av lederna inte var öppna (2 röda och 1 blå, hemsidan sa att alla förutom en var öppna). En illröd teknisk (Hugin, som jag alltså avbröt), en svart (ej aktuell) och en led som slutar på ett helt annat ställe än liften, ger att 6 av totalt 10 leder antingen var avstängda eller inte aktuella för mig. Lite tråkigt, faktiskt – men med lite mer tid hade jag kunnat cykla 5 av 10 leder åtminstone.

Det blir helt klart mer av detta framöver!

Angelica avslutade med 3 varv på Valles DH, en ca 1 km lång bana som är riktigt kul!